ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ : ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Θέμα : « Καλπάζουν οι τιμές των
τροφίμων στα ράφια, καμία προσπάθεια για
αντιστοίχιση μισθών
και τιμών, σε αδιέξοδο οι καταναλωτές»
Κύριε Υπουργέ,
από το 2008 μέχρι
σήμερα καταγράφονται αυξήσεις από 3% έως και άνω του 20% σε βασικά είδη
διατροφής, όταν στο ίδιο διάστημα τα εισοδήματα έχουν μειωθεί κατά σχεδόν 30%.
Ακόμη και το 2013, το επίπεδο τιμών των τροφίμων κινείται ανοδικά -έστω και με
οριακές αυξήσεις.Αντίστοιχα αυξάνονται και οι πωλήσεις των δεκαέξι μεγαλύτερων
αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας, σε αντίθεση με τη συνολική εικόνα του
λιανεμπορίου, όπου ο τζίρος συρρικνώνεται.
Μπορεί ο κύκλος
εργασιών να έχει συρρικνωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό σε όλους τους τύπους
καταστημάτων λιανικού εμπορίου (-14,3% το 2011, -9,5% το 2012, σύμφωνα με
στοιχεία της εθνικής στατιστικής αρχής-ΕΛΣΤΑΤ), στον αντίποδα , την περίοδο
2009-2011 ο κύκλος εργασιών των μεγάλων σούπερμάρκετ καταγράφει αύξηση 1,6%, σύμφωνα με στοιχεία
των ισολογισμών τους που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ)
της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), αυτή η εξέλιξη υποκρύπτει
την ύπαρξη ολιγοπωλιακών χαρακτηριστικών στην ελληνική αγορά τροφίμων,
σημειώνεται σε έρευνα του ινστιτούτου. Σε πολλά προϊόντα οι τιμές καθορίζονται
διεθνώς, σε κάποια άλλα η μείωση της προσφοράς πιέζει ανοδικά τις τιμές, ενώ το
σύνολο των παραγωγικών επιχειρήσεων επηρεάζεται από την αύξηση της τιμής του
ηλεκτρικού ρεύματος, του πετρελαίου και των πρώτων υλών, αλλά και από την
επιβολή φόρων στα ακίνητα.
Επιπλέον, ο μηχανισμός
των παράλληλων εισαγωγών στην πράξη δεν λειτουργεί: αν, δηλαδή, ένας έμπορος
εισάγει από τη Βουλγαρία προϊόντα μιας πολυεθνικής, έχει σαφώς δικαίωμα να το
κάνει, αλλά στην πορεία οι προμηθευτές θα τον ‘αναγκάσουν' να αγοράσει από το
παράρτημα της πολυεθνικής στην Ελλάδα, που τιμολογεί ακριβότερα. Ακόμη και τα
προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που πωλούνται σε σαφώς χαμηλότερες τιμές σε σχέση
με τα επώνυμα, πωλούνται αρκετά ακριβότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα ιδιωτικής
ετικέτας στο εξωτερικό. Η αγορά λειτουργεί πια με προσφορές, που όμως οδηγούν
τον καταναλωτή στο να αγοράζει μεγαλύτερη ποσότητα απ’ ό,τι χρειάζεται, αντί να
αγοράζει την ποσότητα που έχει ανάγκη σε χαμηλότερη τιμή.
Ερωτάστε κύριε Υπουργέ :
1. Τη στιγμή που η ετήσια αύξηση του κύκλου
εργασιών των δεκαέξι μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, παρά την οικονομική
ύφεση, δείχνει ότι η τάση για ενίσχυση των ολιγοπωλιακών πρακτικών γίνεται
εντονότερη, η οποία συνεπάγεται αντίστοιχη μείωση του τζίρου των μικρότερων
λιανεμπορικών επιχειρήσεων στην αγορά, σε μια ήδη συρρικνωμένη οικονομία, με
ποιον τρόπο θα αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση, δεδομένης και της δέσμευσης της
Κυβέρνησης για αναπτυξιακή πορεία και προστασία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
όταν τα «λουκέτα» συνεχώς αυξάνονται;
2. Πώς
σχεδιάζει να αντιμετωπίσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου το έντονο κοινωνικό
πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από τα φαινόμενα «ακαμψίας» στην αγορά,
που οφείλονται αφενός στην απροθυμία των μεγάλων και αφετέρου στην αδυναμία των
μικρών εμπόρων, τη στιγμή που κάποιοι που μπορούν να μειώσουν τις τιμές, δεν
θέλουν, ενώ ορισμένοι άλλοι, που δεν μπορούν, αναγκάζονται να το κάνουν,
καταλήγοντας όμως στο ίδιο λάθος και σε στρέβλωση των τιμών στην αγορά ;
3. Όταν όλες οι καταναλωτικές οργανώσεις
καταγγέλλουν ότι στα τρόφιμα και στα
είδη πρώτης ανάγκης, το 90% της αγοράς ελέγχεται από τρεις μεγάλες πολυεθνικές,
που χρησιμοποιούν τη μέθοδο των ενδοομιλικών συναλλαγών, για να αποφεύγουν τη
φορολογία και, παράλληλα, για να προχωρούν σε υπερτιμολογήσεις, πόσες
παραβάσεις έχουν διαπιστωθεί από τους ελέγχους των αρμοδίων υπηρεσιών σας;
4. Κατά τα τελευταία δύο έτη
τι πρόστιμα έχουν επιβληθεί και τι ποσά έχουν εισπραχθεί από το Δημόσιο;
Αθήνα
17/9/2013
Αρ.πρ. 1728
ΟΙ
ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΑΡΑΣ
ΓΑΒΡΙΗΛ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου